Istnieje kilka odmian, ale ogólnie rzecz biorąc, blok silnika jest wykonany z metalu i tworzywa sztucznego. Metal pochodzi z ramy samochodu – wszystkie samochody mają metalowe ramy, zwykle stalowe lub aluminiowe. Tworzywo sztuczne jest zazwyczaj wykonane z polietylenu o wysokiej gęstości (HDPE) lub styrenu akrylonitrylowego (ABS).
Blok silnika to w zasadzie duża skrzynia, w której mieszczą się wszystkie ważne części silnika. W dawnych czasach był on odlewany jako pojedynczy element. W dzisiejszych czasach częściej buduje się go z dwóch lub trzech różnych elementów zespawanych ze sobą. Te części mogą być odlewane indywidualnie, a następnie spawane razem w bloku, który został już obrobiony, aby dopasować tłoki i inne elementy. Lub mogą być wykonane przez odlewanie ich do formy pierwszy, a następnie obróbki skrawaniem nadmiar materiału.
Chociaż niekoniecznie jest to część bloku silnika, warto również wspomnieć o skrzyni korbowej znajdującej się w pobliżu dna. Ta część znajduje się pod miejscem, w którym tłoki łączą się z prętami i wałem korbowym – znajdują się tu otwory, w których zbiera się olej służący do smarowania tych ruchomych części podczas pracy. Termin „skrzynia korbowa” może również odnosić się do całej tej dolnej części. Więcej na tuningster.pl